Levica že od začetka razprav o 2. tiru nasprotuje vključitvi tujega kapitala v gradnjo, saj si prizadevamo za ohranitev ključne infrastrukture v lasti države. Na našo pobudo je Komisija za nadzor javnih financ 11. Januarja od vlade zahtevala, naj pripravi rezervni načrt za gradnjo 2. tira brez tujega kapitala, konkretno brez vložka Madžarske. Vlada tega najprej ni hotela storiti, češ da bi to ogrozilo evropska sredstva. Toda državni sekretar Leben je 23. januarja vendarle izjavil: »Stališče Slovenije bo, da bo tekst [pogodbe za črpanje sredstev IPE – op. Levica]narejen tako, da tudi če naš strateški partner izstopi iz projekta, bomo še vedno lahko črpali evropska sredstva«.[1]
A sekretar Leben je 6.3. spet spremenil stališče: »Komisiji smo predlagali, da v delu, ki govori, da finančni vložek zagotovita Slovenija in Madžarska, piše Slovenija in druga evropska država.«[2]. V Levici ocenjujemo takšno formulacijo kot neustrezno, saj Sloveniji ne omogoča, da nadomesti tuji kapital z lastnim vložkom. Leben in pajdaši nas izpostavljajo na milost in nemilost tujemu kapitalu. Vlada namreč namerava najprej (do 31.3.2018) podpisati pogodbo z Evropsko komisijo (EK), kjer bo obljubila sodelovanje Madžarske, oziroma “druge evropske države”, šele nato (do 31.5.2018) pa izpogajati sporazum o sodelovanju z drugo državo. Plana B Slovenija nima in to Madžari (in druge tuje države) vedo, zato se bo vlada znašla v zelo slabi pogajalski poziciji – Madžarska (ali druga država) jo bo lahko po mili volji izsiljevala, saj bo po podpisu pogodbe z EK od njihovega pristanka odvisna tudi evropska sredstva za gradnjo 2. Tira.
Nezaslišano je, da slovenski državni sekretar na ta način zastopa interese tuje države. Za tako ravnanje ni nobenih razlogov, kar je danes potrdil tudi Luka Mesec po seznanjenju s tajnimi dokumenti glede drugega tira. V pogojih razpisa in v dokumentaciji, ki je bila posredovana Evropski komisiji ni našel ničesar, kar bi Slovenijo neposredno zavezovalo k vključitvi tujega kapitala.
To ne preseneča, saj je direktorat za mobilnost in promet Evropske komisije že sam (javno) potrdil, da sodelovanje tujega kapitala ni pogoj za črpanje evropskih sredstev: »V tem obdobju [izgradnje – op. Levica]bi bila madžarska podpora lahko ena od številnih mogočih rešitev za začetek financiranja. Seveda je mogoče predvideti tudi druge rešitve, druge finančne vložke, tudi nacionalne.«[3]
V Levici zato vztrajamo pri zahtevi, da vlada takoj pripravi Plan B in se z Evropsko komisijo dogovori za črpanje evropskih sredstev brez udeležbe Madžarske. Zahtevamo tudi, da se pogovori z Madžari prekinejo, kajti vlada zanje de facto nima mandata: pobudo za sklenitev mednarodnega sporazuma z Madžarsko so podprli izključno poslanci SMC, pa še to ne vsi. Ekipa ministrstva za infrastrukturo naj zagotovi nemoteno črpanje evropskih sredstev, po tem pa naj se za vedno odstrani iz upravljanja strateških javnih projektov!
Luka Mesec: “Govorimo o največji investiciji v javno infrastrukturo v tem mandatu, težki skoraj milijardo evrov. Vlada, ki pravi, da skriva dokumentacijo pred drugimi poslovnimi subjekti, jo v resnici skriva pred lastnimi državljani in celo poslanci, ki o tej investiciji odločajo. Noben od poslancev, ki so odločali o pobudi za sklenitev sporazuma z Madžarsko, ni imel vpogleda v to gradivo, kar pomeni, da so glasovali na slepo.”
Luka Mesec: “Madžarska stran ve, da Slovenija nima plana B, zato bo lahko izsiljevala po mili volji. Vlada namerava kapitulirati že pred samim začetkom pogajanj z Orbanom. Če bo vlada v pogodbi z Evropsko komisijo obljubila vključitev Madržarske ali “druge evropske države”, kot predlaga državni sekretar Leben, bo Slovenija pred izsiljeno izbiro: ali pristanemo na zahteve Madžarske, ali pa se poslovite od 109 milijonov evropskih sredstev – in najverjetneje tudi od 2. tira.«