- V Levici smo danes vložili predlog zakona, s katerim onemogočamo, da bi Janez Janša polovico drugega tira prodal svojemu madžarskemu pokrovitelju Viktorju Orbanu. Slovenija lahko drugi tir zgradi ceneje sama z najemom posojila in s pomočjo evropskih sredstev kot pa z udeležbo Madžarske, ki pričakuje do 3-odstotno donosnost svoje naložbe. Z vstopom v ta del strateške železniške infrastrukture bi Madžarska poleg polovice dobičkov dobila na voljo še 30.000 kvadratnih metrov površin na območju koprskega pristanišča in del vezanih gradbenih poslov tekom izgradnje. Vse to predvideva osnutek meddržavnega sporazuma, s katerega je bila šele nedavno umaknjena oznaka tajnosti, Madžarska pa bi seveda tudi bistveno povečala svoj geostrateški vpliv v Sloveniji. Za razliko od vlade Janeza Janše, ki forsira udeležbo svojih madžarskih zaveznikov, v Levici predlagamo ohranitev strateške železniške povezave Divača–Koper in upravljavskega podjetja 2TDK v stoodstotni lasti države ter znižanje neposrednih in posrednih stroškov financiranja izgradnje in obratovanja drugega tira.
Sporazum z Madžarsko
Medtem ko vlada Janeza Janše brez težav najde 780 milijonov evrov za nakupe orožja, ki ga Slovenija ne potrebuje, pa 200 milijonov evrov za enega ključnih infrastrukturnih projektov – za izgradnjo drugega tira – preprosto ni. Zato se je odločila polovico podjetja 2TDK, ki je zadolženo za izgradnjo in upravljanje z drugim tirom, prodati Madžarom. S tem bi Madžarska postala za naslednjih 45 let solastnik in soupravljalec slovenske strateške infrastrukture, z udeležbo pri dobičkih, vezanih poslih in prostorskih zmogljivostih v bližini koprskega pristanišča. Vse to so pogoji, za katere je bivša ministrica za infrastrukturo izjavila, da Madžarska sama na njih na svojem ozemlju nikoli ne bi pristala.
Zakonska prepoved prodaje
Da bi uresničila svojo namero, je vlada novembra lani parlamentarnemu Odboru za zunanjo politiko poslala Pobudo za sklenitev Sporazuma med Republiko Slovenijo in Madžarsko o sodelovanju pri izgradnji in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača-Koper. Pobuda je imela oznako tajnosti in se je obravnavala za zaprtimi vrati, stran od oči javnosti. Na pristojnem parlamentarnem odboru, ki ga obvladuje janšistična koalicija, je bila vladi dana zelena luč za sklenitev sporazuma.
Da bi prodaja stekla, mora vlada sedaj najprej skleniti sporazum z Madžarsko, tega pa mora ratificirati Državni zbor. Vendar pa to ne bo mogoče, če državni zbor prej sprejme novelo, ki smo jo danes predlagali v Levici. Z novelo Zakona o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača – Koper predlagamo črtanje zakonskih določb, ki omogočajo prodajo podjetja 2TDK drugim državam. To je še edini način, da se prepreči načrte za prodajo.
Prodaja drugega tira ni potrebna
Prodaja polovice drugega tira Madržarski ni potrebna. Prvič zato, ker je denar za izgradnjo v državnem proračunu zagotovila že prejšnja vlada, proračunske postavke za izgradnjo drugega tira pa se tudi pod to vlado z nobenim rebalansom niso spremenile. Drugič zato, ker Slovenija drugi tir sama, brez Madžarske udeležbe lahko zgradi ceneje, saj so pogoji zadolževanja na mednarodnih trgih ugodnejši od pogojev, pod katerimi bi v lastniško strukturo 2TDK vstopila Madžarska. Državni zbor je pred letom in pol sprejel celo poseben zakon o državnih poroštvih za drugi tir. Tretjič pa preprosto zato, ker prodaja strateške infrastrukture drugim državam pomeni preprosto tudi prodajo dela suverenosti države.
Predlog zakona, ki ga predlagamo v Levici, je še zadnji način, da se prepreči škodljiva Janševa prodaja drugega tira Orbanu.
Slovenija naj drugi tir zgradi brez prodaje Orbanovi Madžarski
Deli.