Za odpravo diskriminacije samskih žensk pri oploditvi z biomedicinsko pomočjo

Trenutno veljavna zakonodaja o zdravljenju neplodnosti in postopkih, ki urejajo oploditev z biomedicinsko pomočjo, je diskriminatorna in protiustavna. Zakonodaja namreč dostop do postopkov oploditve z biomedicinsko pomočjo omejuje izključno na poročene pare in pare, ki živijo v zunajzakonski skupnosti, medtem ko samskim ženskam to pravico odreka. Ker je potrebno trenutno ureditev odpraviti, smo v Levici s sopodpisi strank LMŠ, SD in SAB danes vložili zahtevo za presojo ustavnosti 5. člena zakona o zdravljenju neplodnosti in postopkih oploditve z biomedicinsko pomočjo. Pričakujemo, da bo Ustavno sodišče našo zahtevo obravnavalo prednostno in v najkrajšem roku odpravilo to nazadnjaško ureditev, ki v Sloveniji odreka samskim ženskam pravico do enakosti in svobodne odločitve, ko gre za dostop do postopkov oploditve z biomedicinsko pomočjo. 

Zatiranje in diskriminatorna obravnava žensk na področju dostopa do postopkov oploditve z biomedicinsko pomočjo se vleče vse od leta 2001. Ob takratnem sprejetju Zakona o zdravljenju neplodnosti in postopkih oploditve z biomedicinsko pomočjo ter poskusu odprave prepovedi dostopa do te pravice za samske ženske, se je nad njimi zgodil pravi pogrom. Zgodilo se je točno to, kar se v Sloveniji zgodi vsakič, ko se želi narediti korak naprej na področju človekovih pravic (istospolnih porok, posvojitev s strani istospolnih parov, pravic Romske skupnosti ali pravic tujcev in beguncev). Razprave so se sprevrgle v eno samo poniževanje žensk, spreminjanje otrok v narodovo last in kazanje skrbi za moralno čistost družine.

Kljub temu da je bilo nedopustno izključevanje samskih žensk pri oploditvi z biomedicinsko pomočjo že trikrat obravnavano tudi pred Ustavnim sodiščem, vsebinske odločitve sodišča nismo dobili. Omejitev dostopa do pravice za biomedicinsko oploditev za samske ženske tako že dvajset let ostaja v veljavi, čeprav je evidentno, da temelji na predsodkih, verskih prepričanjih in tradicionalnih patriarhalnih predstavah o družinskem življenju dela družbe do samskih žensk in žensk v istospolni zvezi.

Nazadnjaška ureditev v Sloveniji tako ženske sili, da se zdravljenja poslužujejo v tujini. To pa pomeni ponovno diskriminacijo, saj je zdravljenje v tujini dostopno le tistim samskim ženskam, ki jim ekonomski položaj to dopušča. Ker ima vsaka ženska pravico do zdravljenja neplodnosti in oploditve z biomedicinsko pomočjo ne glede na socialni oziroma družbeni status, je skrajni čas, da tudi v Sloveniji naredimo korak naprej, odpravimo diskriminatorno omejevanje in se pridružimo evropskim državam (Hrvaška, Poljska  Nemčija, Finska, Madžarska, Nizozemska, Danska, Češka, Španija, Velika Britanija idr.), ki so samskim ženskam že omogočile dostop do postopkov oploditve z biomedicinsko pomočjo.

Vprašanje o položaju in enakih možnosti žensk je pomemben sestavni del politike. Slovenija ne sme postati prepoznavna v Evropi po svojem nestrpnem odnosu do samskih žensk, ki si želijo biomedicinske oploditve ali zdravljenja. Da bi zagotovili vsem ženskam enakost in pravico do biomedicinske pomoči, smo v Levici pripravili in skupaj z opozicijskimi strankami LMŠ, SD in SAB v državnozborsko proceduro vložili zahtevo za presojo ustavnosti sporne določbe 5. člena Zakona o zdravljenju neplodnosti in postopkih oploditve z biomedicinsko pomočjo, ki dostop do tovrstnih postopkov protiustavno omejuje izključno na poročene pare in pare, ki živijo v zunajzakonski skupnosti. Odločitev Ustavnega sodišča bo za mnoge ženske zelo pomembna. Zato pričakujemo, da bo Ustavno sodišče zadevo obravnavalo prednostno in v najkrajšem možnem času odpravilo diskriminatorno in protiustavno ureditev dostopa do postopkov oploditve z biomedicinsko pomočjo.

Deli.