Državni zbor bo danes sprejel novelo Zakona o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača–Koper, s katero se med drugim odpravlja možnost sodelovanja drugih držav v lastništvu in upravljanju družbe 2TDK in pri lastništvu objektov drugega tira. Projekt izgradnje in upravljanja drugega tira je bil v času Cerarjeve vlade začet z idejo o gradnji v obliki javno-zasebnega partnerstva, čemu smo v Levici ostro nasprotovali. Ker je bilo že takrat jasno, da je edini potencialno zainteresirani investitor sosednja Madžarska, je bil leta 2017 sprejet takšen zakon, ki je omogočal njihov vstop v lastništvo naše strateške infrastrukture in podjetja, ki jo gradi.
Razlogov za to, da se ne gre v nikakršno javno-javno partnerstvo, je bilo že ob sprejemanju zakona več:
- Ocena prihodkov 2TDK v zakonu je bila skrajno pomanjkljiva, zato tudi ni bilo zanesljive ocene posledic za druga javna sredstva in proračun, kar je nujen sestavni del vsakega zakona.
- Vladni izračuni so bili tudi matematično vprašljivi. Recimo, Cerarjeva vlada je takso na pretovor ocenila na 10 mio EUR letno v letu 2018, Luka Koper pa glede na določbe iste zakonodaje na kar 17,9 mio EUR že v letu 2016.
- Ni bilo jasno, odkod bodo dobili izhodiščni vložek 200 mio EUR, če bi Madžarska postavila nesprejemljive pogoje in ne bi bilo mogoče skleniti meddržavnega sporazuma.
Glede na trenutno stanje projekta, zagotovljeno finančno konstrukcijo, že izvedene aktivnosti ter delujočo strukturo upravljanja projekta bi bilo v tej fazi nesmiselno še naprej dopuščati možnost ali celo realizirati vstop tujega partnerja. To bi povzročilo nepotrebne motnje v projektnem sistemu in poslovni organizaciji, kar bi lahko privedlo tudi do resnih zamud.
Ker bo v družbi 2TDK udeležena zgolj Republika Slovenija kot edini lastnik z jasno določenimi pravicami, pristojnostmi in odgovornostmi, ne bo treba do konca koncesijskega obdobja zmanjševati osnovnega kapitala družbe z namenom, da se izplačuje drugega družbenika. Projektno podjetje bo lahko sredstva uporabljajo za gospodarjenje z drugim tirom, ki bo učinkovito in v javnem interesu. S tem bodo lahko v zadnji fazi koncesijskega obdobja doseženi precejšnji prihranki glede na obveznosti, ki bi jih družba sicer morala izpolniti drugemu družbeniku. Kar je bilo vse popolnoma logično že ob sprejemanju zakona.
Matej T. Vatovec: “Veseli nas, da do danes država ni šla v španovijo z Madržarsko, in da od danes naprej to ne bo več niti mogoče, tako da bo drugi tir res v celoti v lasti države. Dolgo je trajalo, da je slovenska politika prehodila to pot, ampak z današnjo novelo zakona smo lahko zadovoljni, saj se z njo uresničuje to, za kar smo si v Levici vsa ta leta prizadevali. Strateška infrastruktura naj bo v državni lasti in upravljana tako, da služi interesom in potrebam prebivalcev in prebivalk Slovenije.”