Drugi tir da, novi TEŠ-6 ne!

Danes je na zahtevo Združene levice potekala seja Komisije za nadzor javnih financ. Sklic seje smo zahtevali zato, da bi preprečili vstop tujega kapitala v projekt drugega tira. Na ta način vlada namreč tuji državi za 45 let prepušča vpliv na strateško infrastrukturo in po nepotrebnem draži investicijo, ki jo bodo v zadnji instanci plačala naša državna podjetja – DARS, Slovenske železnice in Luka Koper. Koalicija in desna opozicija sta glasovali za zaprtje seje, vendar odgovorov na to, kaj so obljubili Madžarski in zakaj vztrajajo pri udeležbi tujega kapitala nismo dobili.

Vlada se zateka k politiki izvršenih dejstev, ki je privedla do katastrofe s TEŠ-6

Kot je znano, je vlada z več kot enoletno zamudo končno vložila zakon o izgradnji drugega tira, ki bo obravnavan po nujnem postopku. Za javno razpravo je bilo na razpolago pet dni, koalicija pa je na Brdu pri Kranju predlog potrdila, še preden se je iztekel rok za oddajo pripomb. Zakon je bil vložen v državni zbor manj kot 12 ur po koncu javne razprave! Postopek obravnave zakona je torej pod vsako kritiko, na kar je opozorila tudi KPK.

Morda je sprejem zakona res potreben pred prijavo na razpis 14. julija, čeprav se je vlada 6. februarja – ko še ni imela niti osnutka – brez problema prijavila na razpis za 2. tir (IPE). Toda vlada je sklep o pripravi zakona sprejela že 7. januarja 2015 in ministrstvu naložila rok 31. marec 2016! Že to odlašanje bi moralo zadostovati za razreštev ministra.

Kaj je vlada obljubila Madžarski?

To je ključno vprašanje, zaradi katerega smo se v Združeni levici odločili za sklic seje. Vse, kar vemo je, da je Madžarska na zadnjem sestanku medvladne skupine 12. septembra poleg drugih vezanih poslov zahtevala tudi delež v Luki Koper. Minister Gašperšič pravi, da Luka Koper ni naprodaj, a tega ni dokazal z nobenim dokumentom. Zato smo od vlade zahtevali uradni dokument ali izjavo, iz katere izhaja, da Madžarska ne zahteva več deleža v Luki Koper.

Teh zagotovil nismo dobili. Poslanci koalicije in desne opozicije tudi niso podprli sklepa, ki nalaga vladi, da jih seznani z madžarskimi zahtevami. Zato še vedno ni znano, kaj so obljubili Madžarski. Jasno pa je nekaj: če bo državni zbor sprejel vladni zakon o drugem tiru in če bomo dobili odobrena evropska sredstva, bo Madžarska od Slovenije lahko zahtevala praktično kar koli. Koalicija bo v državnem zboru ratificirala meddržavni sporazum z izgovorom, da bomo v nasprotnem primeru izgubili evropska sredstva.

Zakaj bi slovenski državljani subvencionirali tuje podjetje?

Že od vsega začetka je jasno, da drugi tir ni rentabilen sam na sebi, ampak le za celotno gospodarstvo. Ker drugi tir ni avtocesta, katere stroški se pokrijejo iz cestnin, je bilo od začetka jasno, da bo treba njegovo obratovanje subvencionirati z javnimi sredstvi.

Vlada se je že januarja 2015 odločila, da bo drugi tir gradila z udeležbo tujega kapitala. Razlog za to naj bi bili fiskalni predpisi EU. Odločila se je, da bo raje subvencionirala madžarsko državno podjetje 2TDK in mu zagotavljala donos, ki bo vsaj dvakrat višji od obresti na državne obveznice, kot pa da bi kršila »zaveze do EU«.

S predlogom vladnega zakona pa je odpadel tudi ta izgovor za vključitev tujega kapitala. Vlada v obrazložitvi priznava, da se bo dolg 2TDK kljub sodelovanju Madžarske všteval v javni dolg Slovenije. Pritegnitev tujega državnega kapitala torej ne rešuje problema javnega dolga, bi pa podražila investicijo za slovenske državljane, našo državo pa postavila v nevarno odvisnost od avtokratske sosede.

Dr. Matej T. Vatovec: “Minister je ob interpelaciji obljubljal, da bodo kot ‘zasebni partner’ v projektu sodelovale Slovenske železnice in Luka Koper. Isto so zatrjevali poslanci SD-ja, ki so ga podprli. Zdaj bodo to obljubo požrli: Luka Koper in SŽ bosta sier sodelovali, a ne kot partnerja, ampak kot plačnika subvencij madžarskemu podjetju 2TDK.”

Koalicija in desna opozicija za kolaboracijo z Madžarsko

Dr. Franc Trček: “V Združeni levici smo zahtevali, da vlada komisiji predloži alternativni načrt, po katerem bi Slovenija investicijo izvedla sama. Vlada je po vsej verjetnosti pripravila plan B za primer, če bi državni zbor zavrnil sporazum z Madžarsko. Če ga ni, ga mora pripraviti nemudoma.”

Toda poslanci koalicije in desne opozicije niso podprli niti sklepa, da vlada s planom B seznani pristojno komisijo. Ravnajo tako, kot so ravnali v primeru TEŠ-6: namesto, da bi prisluhnili opozorilom, se bodo spet »pustili zavesti«. Čez nekaj let bodo na kaki preiskovalni komisiji razlagali, da »niso mogli vedeti vsega«. Kot vedno pa bodo tudi v tem primeru zapitek plačali državljani.

Luka Mesec: “Madžarska v zameno za investicijo zahteva 4,5% donos na kapital, torej gre za neke vrste posojilo, ki ga bomo drago odplačevali. Ob tem pa naj bi jim še odstopili do 49% lastniškega deleža nad drugim tirom ter z njimi sklepali vezane posle. Slovenija se trenutno zadolžuje po 2% obrestnih merah. Od vlade zato zahtevamo odgovor, zakaj tira enostavno ne izgradimo sami.”

Deli.