Afera Oshkosh se nadaljuje, oklepniki padli še na tehničnem pregledu

(foto: nesreča Oshkosh L-ATV, ZDA 2019)

Zgodovina samostojne Slovenije je polna orožarskih afer, od trgovine z orožjem na začetku devetdesetih do Patrij. Nič drugače ni z nakupom oklepnikov 4×4 Oshkosh, ki so namenjeni “modernizaciji” Slovenske vojske. V Levici smo že leta 2018 opozarjali, da smo na pragu nove afere, saj so bili nakupi netransparentni, izvajali so se mimo javnega razpisa in obveščanja javnosti, kupovali pa so še nepreizkušene oklepnike, ki jih ni imela v uporabi nobena vojska na svetu. Zato smo Vlado RS pozivali, naj prekine nakup, ki se je začel s skromno notico o 15,5 milijonskem strošku, ki je v manj kot mesecu dni narasel na 32 milijonov evrov, pri čemer to še ni zadnja cena, saj ne vključuje C4I opreme. 

V Levici smo pridobili dokumentacijo, ki je bila danes tudi objavljena, in dokazuje, da smo imeli še kako prav. Nakupljeni oklepniki ne ustrezajo zahtevam, nimajo ustreznih certifikatov balistične zaščite, so v okvari in so pomanjkljivo opremljeni, tehnično neizpravni in praktično v nevoznem stanju. Težave so težo oklepnikov, z osmi in jermeni, kabli niso pravilno zvezani, celo razbit žaromet in razbito okno zaznamujejo t.i. “nova vozila,” ki so jih Sloveniji velikodušno, za 32 milijonov evrov prodale “zavezniške” ZDA. 

Minister Tonin je na predstavitvi 38 oklepnih vozil napovedal, da “bodo naši vojaki pri upravljanju z novimi vozili še uspešnejši, predvsem pa varnejši”. Očitno to ne drži, saj kot potrjuje dokumentacija, oklepniki niso primerni niti za vožnjo po slovenskih cestah (v stanju kot so, se jih ne da niti registirati), kaj šele za uporabo na sodobnem bojišču. Kljub temu, da bi morale ZDA Sloveniji dobaviti popolnoma nova in brezhibna vozila, dobili pa smo neizpravne razbitine, je MORS pod vodstvom ministra Tonina ta vozila prevzel in z dobavitelji zadovoljno poziral pred fotografi. A zgodba se tu še ne konča. Že v naslednjem mesecu namerava Tonin z ZDA podpisati pogodbo o dobavi še 37 prav takšnih vozil v vrednosti 45,5 milijona evrov.

Afera Patria dobiva reprizo. Tudi takrat je namreč Slovenija kupila nova vozila, dobili pa so stare oklepnike, na katerih se je luščila barva, puščala voda, škripalo vzmetenje itd. Tudi takrat je politični vrh to vedel, a se ni zgodilo nič, dokler o tem niso poročali mediji. Da gre tudi pri Oshkoshu za korupcijsko afero, je dal slutiti že postopek nakupa, plačila in rast cene. Danes je jasno, da je šlo pri poslu narobe vse. 

Zato bomo Levici zahtevali sklic nujne seje Odbora za obrambo, na kateri bomo predlagali, da ministrstvo za obrambo prejeta vozila nemudoma zavrne in pošlje nazaj v ZDA, odstopi od pogodbe, predvsem pa, da se ne sklepa novih pogodb za nakup teh istih vozil, po tem istem postopku nabave od ZDA.

Deli.